Magic Shrooms
Vůně jarního lesa je hutná. Čerstvá
zeleň sytí roztažené zorničky. Jemné chmýří vlásečné trávy utváří vlny
v mírném větru. Vlní se okolo temných dubů a hravě lechtá jejich tvrdou
kůru.
Mlčky pozorujeme prošlapanou stezku pod nohama a míříme na známé místo, kytaru
na rameni, batoh plný překvapení a dvě balené vody v zásobě.
"Máš zápalky? Nebo zapalovač?" ptá
se Dany, když prokopává klackem zasypané ohniště.
"Mám zápalky," řeknu a hodím je
směrem k připravovanému ohništi. Rozhlédnu se kolem místa, kde jsme jako
děti trávily hromady času. Les zarostl v jungli popínavých rostlin,
mladých bříz, drobných dubů a vysokých ostružin. Místo, kde bylo vykopané
ohniště, kdysi definovaly čtyři pevné stromy a na nich vyrobený jakýsi posed
z přibitých dřevěných desek. Měl to být bunkr, nízký dům na stromě, avšak
s našimi omezenými tesařskými znalostmi jsme docílili pouze jakési
vícestranné lavičky a děravých stěn po stranách čtvercového půdorysu. Ty stromy
před pár lety pokácel vlastník lesa. Udělal tak světlé lysiny v místech
našeho dětství. Les se ale s patřičnou rychlostí aklimatizoval
v nových podmínkách a jal se převratně vyplňovat chybějící porosty.
Je jaro, teplo, ale v noci bude chladno. Položila jsem kytaru v obalu na zem, udělala malou lavičku z několika dlouhých větví a vyčistila od vysoké trávy místo, kde budeme sedět. Dany ještě pořád vyhrabávala klackem listí z hlubokého ohniště. Měla na sobě široké orientální kalhoty s barevnými vzory, batikované tílko a na každé ruce hromadu korálků. Vlasy jí padaly do čela, když byla shrbená nad hlubší a hlubší jámou. Já jsem využila denního světla a šla se poohlédnout po dřevě do chystajícího se ohně. Kousek od ohniště si kdosi nanosil pěkně velké kousky větví na jednu hromadu. Byly to vesměs popadané břízy. Pár jsem jich odtáhla k ohništi. Dany mezitím už rozdělávala oheň. Začal jemně praskat a doutnat, než se ustálil ve své ohraničené síle. Nakonec jsem dotáhla úplně všechny klacky z nalezené hromady. Ve tmě se totiž těžko hledá, a když se les ponoří do šedých tónů s černými pařáty mihotajících se stínů, nikomu se nechce bojovně hledat další dřevo k udržování ohně v temných zákoutích hustého lesa.
Tma pokročila, obloha se zbarvila do
tmavě modré a objevila se první hvězda Severka. Měsíc byl ve tvaru úzkého srpu,
ale impulzivně svítil jako během úplňku. Tato lesní seance vznikla spontánně,
když jsme s Dany procházely kolem rybníku, sedly si do trávy, pily nealko
pivo a povídaly si o všem možném.
"Dneska by byl ideální den na to
udělat v lese oheň. A dát si houby..." řekla jsem na půl v žertu. Dany
se rozšířily oči, vstala a řekla: "Tak to udělejme. Dneska. Sejdeme se
v sedm hodin na našem místě v lese. Vezmem deky, nějaké jídlo a ty
tvoje lysohlávky." Její přesvědčení bylo tak pevné a jasné, že mi nezbylo nic
jiného, než zahodit všechny obavy a souhlasit.
Oheň praská, přikládáme větší klacky
a utváříme tím širší okruh světla kolem nás. Sedím na své provizorní lavičce
z pokroucených kulatin. Štípou mě oči, protože dým z kouře se stáčí
mým směrem, kamkoliv uhnu. Budu úplně vyuzená. Vytahuju z pouzdra kytaru a
zahraju pár tónů. Dany vezme šamanský buben a bubnuje jakési rituální sekvence
podle videa z youtube na mobilu k zahnání zlých duchů.
"Za chvíli mi zdechne baterka,
ale chci ten rituál dokončit. Vím, že je to kravina, ale fakt to funguje. Navíc
si budeme dávat houby a ty otvírají brány do různých světů, proto si to tady
musíme ochránit."
Dál bubnuje sekvence, chodí kolem ohně s přivřenýma očima a buší paličkou do
blány bubnu.
Já si brnkám na kytaru a snažím se nemít strach z tmy, která nás zahalila,
z duchařských historek a otevírajících se bran jiných dimenzí.
Bum bum bum, bum bum... Rituál je dokončen. Oheň osvětluje naše obrysy, leč ztěžuje
naše vidění do tmy. Možná nás sledují nějaké oči, ale je mi to teď jedno. Hraju
si se strachem jako s kytarou. Pomalu ho vypouštím. Vytahuju papírový
sáček s magickými houbami.
"Jeden gram pro mírný stav,"
říkám a rozděluju houby. Nemám s tím moc zkušeností, proto jsem opatrná a
beru si radši menší množství. Dany sebere celou hrst a hned polkne.
"Ty jo, brzdi trochu! Nevím,
jak silné budou. Radši pomalu..." slyším se, jak už zbytečně dokončuju větu. Dany
se pousměje a napije se vody. Mám s sebou i čokoládu jako záchrannou páku
od badtripu. Polknu houbičky a oddávám se v duchu jejich magické síle.
Nemám žádný konkrétní záměr v mysli. Naučte mě něco, říkám si. Hraju
melodie na kytaru a zavírám oči. Les šumí, měsíc svítí a po chvíli se dostaví
mírné chvění buněk a mravenčení v žilách. Mírný stav změněného vědomí
odhrnuje závěs velice neznatelně. Znám Dany a vím, že její škodolibá záliba
spočívá ve strašení.
Dany se najednou zadívá do tmy za místo, kde sedím.
"Ty vole, vidíš ty oči?" řekne
a já ty svoje protočím.
"Ne, nevidím a ani mě to
nezajímá," řeknu s mírnou iritací. Snažím se nořit do hipísácké chvilky
barevné poezie harmonické lásky ke všemu okolo a nechci svou napjatou mysl
máčet v iracionálním strachu bujaré fantazie.
"Ne, fakt... Jsou tam dvě oči,
koukají na nás a přibližujou se!" Dany to říká klidně, ale s intenzitou v
hlase. Nenechávám se vyvést z míry. Ne teď. Říkám si, že jestli na nás
něco kouká, bude to zvíře a zvíře se obvykle bojí. Může to být liška. Ta je
neškodná. Ale může mít vzteklinu. V hlavě se mi odehrává krátký scénář,
kdy z temnoty vyskočí zrzavý kočkopes s pěnou u huby a já popadnu
klacek, abych se bránila. Ne, budu se muset bránit kytarou, kterou mám v ruce.
To bude nejrychlejší způsob. Dany pořád kouká do tmy a zopakuje, že ty oči
stále vidí.
"Ty vole, tak buď mám už
haldy, anebo tam fakt něco je. Podívej se! Jde to k nám!"
S odporem se zadívám do tmy za sebe, cítím ten chlad, když se odvrátím od ohně.
Nejprve nevidím nic, až pak měsíc osvětlí linie stromů. Dívám se přesně tam,
kde Dany ukazuje prstem. Nic tam není. Mžourám oči a jsem připravená uzřít dvě
přibližující se tečky. Nic.
"Nic tam není, máš haldy... Nebo
to jsou světla domů u cesty..." mírně zpruzeně odpovídám a sedám si k ohni.
Vyhrávání melodií na kytaru mě uklidňuje. Pokud nás něco napadne, aspoň před
tím uslyšíme klasické rokové balady. Dany si sedne naproti mně a zanechá
duchařiny. Přiloží pár klacků do ohně. Dým mě opět zaštípá v očích. Do
ticha se vkrade zvuk. Tentokrát je to opravdu zvíře. Leze k ohni. Bude to
malé zvíře, ale dělá příliš mnoho hluku. Možná ježek nebo lasička... Kytaru mám
nachystanou k nápřahu, kdyby najednou zběsilé vzteklé zvíře skočilo a
zaútočilo. Vzteklý ježek jako dikobraz letící vzduchem se svými jedovatými
ostny. Stisknu kytaru. Divím se, že se to zvíře nebojí ohně. Nás. Možná cítí
jídlo. Je to jasný! Vzteklá liška! Už jí kape pěna z tlamy, když se krčí
v hustém křoví a míří na tepnu poodhaleného krku. Krví podlité oči ji
svítí ve tmě a přibližují se s jemným vrčením...
"Tak co, už ti to najelo?
Vypadáš úplně normálně," říká Dany a mírně se baví, když vidí můj vytřeštěný
pohled do tmy.
"Slyšíš to zvíře? Co to může
být? Že se to vůbec nebojí!"
"To jsou ti hraboši, jdou si
pro ty kousky chleba, co jsi tu nechala..." Dany má v identifikaci neznámého
tvora jasno. Uvědomuju si, že můj stav může být poněkud zabrzděn nucenou
střízlivostí za stavu výjimečných okolností jako je tato.
"Já jsem v pohodě, asi
jsem si toho dala málo. Rozhodně míň, než ty..." říkám a Dany se uchechtne. Pak
se znovu zadívá do tmy a nevěřícně zakroutí hlavou.
"No ale fakt, zas tam jsou ty
oči. To není možné! Podívej se!" přiblíží sek místu, kde mají ty takzvané
světlé tečky být. Já zarytě sedím a odmítám svůj rozpálený obličej odvracet od
teplého ohně a mžourat do tmy a hnojit tak paranoiu, jež jemně klepe na dveře.
"Hele, mě je úplně u prdele,
co tam jako má být. Nic tam není a přestaň mě už strašit!" rozlíceně si dupnu
jak malé děcko. Začnu hrát na kytaru, protože to šumivé ticho lesa je opravdu děsivé.
Najednou se ozvou ptáci. Je jedenáct pryč. Dany se podiví, jak to, že
v noci zpívají ptáci? Dokonce kosi?
"Myslíš, že je možný, abysme
měly stejný stav?" ptám se Dany a ta se rozesměje.
"Jakože obě slyšíme zpěv ptáků
uprostřed noci v lese?"
"Jo..."
"Já nevím, ale je to hodně
divné..."
Měsíční srpek se posouvá dál od
našeho lesního posedu. Ptáci utichli, zvíře odešlo, dvě světlé tečky ve tmě
zhasly. Náš hovor se prohloubil, zklidnil, nasměroval se k Luně, malému
štěňátku, které Dany zachránila v cizím státě, aby o něj mohla přijít
v tom našem. Luna je pohřbená v tomto lese, na jeho konci u obřího
buku, kterému říkáme Gandalf. Když Dany odjela pryč, Luna, která si na ni
vytvořila poměrně rychle závislost, utekla otevřenou brankou na cestu. Srazilo
ji auto. Dany se zlomil hlas, když jsme o ní začaly mluvit. Stekly jí slzy po
tváři.
"Do prdele, a to jsem myslela,
že už to mám vyřešené," popotáhla. V mihotavých světlostínech se jí ve
tváři zračily výčitky svědomí. Kdyby neodjela, Luna by neutekla. Luna by žila.
Bylo to drobné nebojácné štěňátko s bílou náprsenkou. Rychle si utvořila
své teritorium, jímž byla Dany. Kamkoliv se Dany hnula, Luna utíkala za ní.
Pouliční nalezenec, jenž loudil zbytky jídla po turistech, najednou našel
domov, leč krátký.
Slzy pomalu usychaly. Dany se
pousmála a řeka: "Ty houby jsou fakt dobrý učitel."
Ve tvářích se jí vytvořily klasické dolíčky, smířlivý zastřený pohled do
plápolajícího ohně. Mírně zafoukalo, větvě se objaly a opět odtáhly. Bylo v tom
šumění lesa snad slyšet psí štěkání? Nezřetelné zvuky si hrály s naší
imaginací a tkaly tapisérie obrazů, které byly i v noci sytě barevné.
Oheň pomalu vyhasínal, byl čas jít domů, osprchovat se a zabořit se do měkké
postele. Vylily jsme zbývající vodu do ohně a zahrabaly jej hlínou.
"Dělej to pořádně, nechci ráno
zjistit ze zpráv, že jsme podpálily les..."
Schovala jsem kytaru do obalu a svítila baterkou v mobilu na bundu, kterou
jsem si pověsila na větev stromu. Po rukávu slezl pavouk. Přejel mi mráz po
zádech. Bundu jsem protřepala a štítivě si ji oblékla.
"Jestli tam uvnitř bude nějaký
pavouk, tak tu bundu házím do ohně..." konstatuju a myslím to naprosto vážně.
Svědí mě celé tělo. Neviditelný hmyz se lepí na zpocenu pokožku. Oheň je
uhašený, my balíme věci a chystáme se k odchodu. Jdu jako první hustým porostem
a svítím na cestu mobilem. Je lepší jít první. Ten, kdo je vzadu, může docela
snadno zmizet. Tedy aspoň takto je to líčeno v průměrném americkém filmu.
Vyjdeme konečně na louku a procitneme do většího světla. Vysoká
tráva je mokrá. Stromy dýchají, stáčí se jim listy v jakési neslyšné
melodii. Každá větev se kroutí jako v kaleidoskopickém obrazci. Rostliny
se po mě téměř natahují, jako by mi chtěly sdělit, že jsou živé a tyto
evidentní pohyby jsou pro ně denní realitou. Pouze já svým lidským zrakem vidím
onu statickou část neměnných rostlin, neuvědomujíc si, že právě toto může být
fasáda, jež skrývá jinou pravdu.
Větvě se proplétají jako hadi. Dřevo se s nádechem zvětší jako lidský
hrudník a pak se s výdechem opět zmenší. Znovu a znovu. Pomalu dýchají a
natahují se ke mně. V duchu si říkám "Tak mi něco povězte, rostliny." Ony
odvětí: "Však se koukej."